Успіх

Правила і принципи мозкового штурму

Прийняти рішення – легко, прийняти гарне рішення, як правило, важко. Спільний процес ухвалення рішень збільшує число альтернатив, дає можливість подивитися на проблему з усіх сторін.

Правила і принципи проведення мозкового штурму як колективного методу прийняття рішень

Мозковий штурм – що це

Мозковий штурм – це метод колективної генерації ідей, а також пошуку і відбору найкращого рішення із запропонованих.

Тривалість: 10-15 хв для простих завдань, 40 – 60 хв – середнє загальноприйняте, кілька годин для вирішення складних, високоінтелектуальних завдань.

Найкращий час для проведення: з 10 до 12 ранку або з 14 до 18 вечора.

Хочеш запустити ланцюжок нестандартних рішень, а мозковий штурм – занадто довго?

Навіщо він потрібен, цей метод?

До методу мозкового штурму вдаються в ситуації, коли вже не вдається впоратися силами тільки висококваліфікованих фахівців, при необхідності пошуку нестандартного підходу до поставленого завдання. Так само в тих випадках, коли ситуація здається нерозв’язної або фахівець бачить тільки шаблонні, стереотипні підходи.

Умови для проведення мозкового штурму

Для проведення необхідний колектив людей (наприклад, група фахівців, учнів або працівників) і провідний, а також приміщення.

Оптимальним варіантом є група з 10-12 осіб. Спільна діяльність допомагає знайти найбільш оптимальні рішення.

Функції ведучого:

  • інформування учасників про правила проведення мозкової атаки
  • контроль за дотриманням правил
  • фіксування ідей, запропонованих учасниками
  • контроль за ходом реалізації методу
  • у рідкісних випадках – підсумкове прийняття рішення

Важливим правилом методу є те, що при наявності в колективі людей, що займають різні посади, необхідно уникнути фактору «згоди з начальством».

Підходи до проведення мозкового штурму

Підхід 1. Учасники висловлюють ідеї по черзі, в певному порядку. Якщо хто-небудь з учасників не знає, що запропонувати, то каже: «Я пропускаю» і право висловитися переходить до наступного. Ведучий фіксує висловлені ідеї на великих аркушах паперу. Учасникам теж рекомендується фіксувати свої ідеї на листках, щоб не забути їх, поки він чекає своєї черги висловитися. В цьому випадку ідеї надходять упорядкування і їх легко зафіксувати. Крім того, в процесі беруть участь всі члени групи. Прийняття рішення залишається за керівником процесу.

Підхід 2. Другий підхід – безсистемний, тобто кожен учасник групи може в будь-який час висловити свої ідеї. Ідеї висловлюються вільно і природно. Коли всі ідеї висловлені, проводиться їх аналіз, розвиток і відбір. Найкращий спосіб організувати оцінку ідей зі списку – це згрупувати їх за темами. Слід розглянути кожну з них, щоб виявити найкращі. На цьому етапі також відбувається висування ідей. Але ці ідеї, засновані на висунутих раніше. Це направлено на те, щоб зробити вже запропоновані ідеї практично застосовними. Вони конкретизуються і розвиваються. В результаті знаходиться максимально ефективне і часто нетривіальне колективне рішення задачі.

Етапи проведення мозкового штурму

  1. Попередній – постановка проблеми. Проблема повинна бути чітко сформульована і зрозуміла всім учасникам. Формується група для участі в процесі штурму. Залежно від поставленої проблеми і обраного способу проведення визначається ведучий, розподіляються інші ролі.
  2. Основний – генерація ідей. До основним правилам даного етапу можна віднести необмеженого кількість рішень поставленої проблеми, повна заборона на негативну або позитивну критику, так як оцінка відволікає від основного завдання, вітаються будь-які думки, можна працювати з вже запропонованими ідеями (наприклад, комбінувати або покращувати). Успіх штурму багато в чому залежить від цього етапу.
  3. Заключний – групування, відбір і оцінка ідей. На відміну від другого етапу, на заключному етапі будь-яка обґрунтована критика і оцінка вітаються. Це дозволяє визначити найбільш підходящі варіанти, підвести підсумок мозкового штурму.